Hoogbegaafdheidsonderwijs

Satellietgroep

De VCOG biedt met het aanbod van de Satellietgroepen voltijds onderwijs aan hoogbegaafdekinderen die binnen het reguliere onderwijs onvoldoende kunnen worden voorzien in hun onderwijsen ondersteuningsbehoeften. Momenteel zijn er twee VCOG-scholen met Satellietgroepen:- CBS AquaMarijn in de wijk Gravenburg en  IKC ’t Kompas in de wijk Lewenborg. De kinderen in de Satellietgroepen maken deel uit van de sociale context van de school. Dat betekent dat zij ook in contact komen met leeftijdsgenoten uit de reguliere groepen. Deze contacten worden gestimuleerd door gezamenlijke activiteiten met kinderen van de eigen leeftijdscategorie. De Voltijds hoogbegaafdenvoorziening biedt, door de inzet van extra zorgmiddelen vanuit het budget voor passend onderwijs, extra ondersteuning boven op de basisondersteuning. Mocht er interesse zijn voor deelname aan één van de Satellietgroep dan wordt er eerst onderzoek gedaan naar de ondersteuningsbehoefte van de leerling. Hierna besluit de toelatingscommissie of de Satellietgroepeen passende plek kan zijn.

De aanmeldprocedure:

Stap 1. Oriënterend gesprek.

De aanmelding begint altijd met een oriënterend gesprek, ongeacht op welke school het kind nu zit. Het doel van het oriënterend gesprek is informatie krijgen over de Satellietgroep en een eerste beeldvormen van de ondersteuningsbehoefte van de aan te melden leerling. Na dit oriënterend gesprek wordt besloten of er overgegaan wordt op de volgende stap in de aanmeldingsprocedure. Dit besluit is is nog geen garantie voor plaatsing. Ouders geven, met het in gang zetten van deze procedure, automatisch toestemming om alle gegevens transparant te verstrekken en/of op te vragen. Als besloten is om over te gaan naar stap 2 dan worden de ouders gevraagd om: een verslag van de resultaten van een recent IQ onderzoek te overhandigen, het aanmeldingsformulier in te vullen en te retourneren en Dit ben ik-formulier in te vullen en te retourneren.

Stap 2. Dossieronderzoek.

Om te onderzoeken of de Satellietgroep een geschikte plek is voor de aan te melden leerling, wordt een dossieronderzoek gestart. Het dossieronderzoek bestaat uit de volgende onderdelen:

1. Gegevens huidige school.

Het is van belang dat de huidige school kan onderbouwen dat er specifieke ondersteuningsbehoeftebestaat die buiten de basisondersteuning van de betreffende school valt. De huidige school heeft de onderwijsbehoeften van de leerling helder in kaart gebracht en in het dossier kan de hulpverleningsgeschiedenis duidelijk achterhaald worden. Er zijn aantoonbare interventies verricht op de aan hoogbegaafdheid te relateren problematiek en de effecten van deze interventies zijn beschreven. De interventies hebben echter niet geleid tot het gewenste resultaat. De toelatingscommissie neemt contact op met de huidige school om het dossier op te vragen. De toelatingscommissie realiseert zich dat niet alle scholen voldoen aan de sterke basis op het gebied van onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. In de beoordeling van de aanvraag zijn wij van mening dat de leerling hiervan niet de dupe mag zijn, in de zin dat de aanvraag op voorhand wordt afgewezen.

2. Intelligentieonderzoek.

De toelatingscommissie ontvangt een kopie van de testuitslagen van het intelligentieonderzoek. Dit onderzoek moet zijn afgenomen door een erkend orthopedagogisch bureau of GZ-psycholoog dat aantoonbare expertise heeft opgebouwd op het gebied van hoogbegaafdheid. Voor contactgegevens van valide bureaus verwijzen we naar de bijlagen. De toelatingscommissie accepteert alleen intelligentieonderzoeken waarvan de uitslag niet ouder is dan één jaar bij kinderen tot zes jaar of maximaal twee jaar oud is bij kinderen van zes jaar en ouder. De door ons geaccepteerde intelligentietesten zijn: WPPSI, RAKIT, WISC-V en KIQT+. Eventueel kan aanvullend de test Raven worden afgenomen (Son-R nieuwe variant). Het wordt zeer gewaardeerd als er in het verslag ook de zijnskenmerken van het kind worden meegenomen. Dit kan bijvoorbeeld met de profielen van Betts& Neihart. Als minimumnorm voor plaatsing in de Satellietgroep hanteren wij voor de TIQ score een betrouwbaarheidsinterval met een ondergrens van 125.

3. Eventuele aanvullende onderzoeken en gesprekken.

De toelatingscommissie neemt informatie verkregen in stap 2 door en verzamelt indien nodig verdere gegevens. Uit de aangeleverde informatie moet de toelatingscommissie voldoende verwachting hebben dat de leerling: zal groeien binnen ons onderwijs, zowel cognitief, sociaal als emotioneel, bijdraagt en profiteert van de veiligheid en positieve werksfeer binnen de klas, geen buiten proportionele begeleiding vraagt van onze leerkrachten. minimaal leesniveau E3 bij aanname (indien er sprake of een vermoeden is van dyslexie, dan wordt dit per kind individueel bekeken). De verkregen informatie wordt door de toelatingscommissie besproken voordat een besluit wordt genomen. De zwaarte van een eventuele dubbeldiagnose speelt een rol bij de overweging. Kinderen met ernstige gedragsproblemen, ODD en/of ernstige ASS problematiek kunnen niet worden geplaatst.De toelatingscommissie beslist op grond van de verzamelde gegevens of de leerling in aanmerking komt voor een proefperiode van 6 weken. Ouders ontvangen hierover schriftelijk bericht. De termijn van 6 weken kan, indien nodig, met 4 weken verlengd worden. De beslissing van de toelatingscommissie voor een proefplaatsing is bindend. Indien de Satellietgroep vol zit, wordt de leerling op een wachtlijst geplaatst.

4. Besluitvorming.

De complete toelatingscommissie besluit op basis van het dossieronderzoek of de leerling in aanmerking komt voor een proefplaatsing. Ouders worden hier schriftelijk van op de hoogtegebracht.

Stap 3. Proefperiode.

De proefperiode kan starten na een vakantie. De 6-weekse proefperiode start met een gesprek met ouders, kind en leerkracht van de Satellietgroep. Tijdens dit gesprek wordt afgestemd hoe het kind goed kan starten in de groep. Ouders en kind krijgen een rondleiding (indien zij deze nog niet hebben gehad). Daarna draait het kind mee in de groep. Halverwege de proefperiode, na ongeveer 3 weken, wordt een tussenevaluatie gedaan door de leerkrachten die dagelijks met de leerling werken. Ouders worden uitgenodigd voor een tussentijds evaluatiegesprek en worden op de hoogte gesteld van hoe het gaat. Er worden eventueel gezamenlijke afspraken gemaakt over het vervolg van de proefperiode. Aan het einde van de proefperiode beslist de toelatingscommissie over toelating of afwijzing van de leerling. De beslissing van de toelatingscommissie is bindend. Ouders ontvangen inbeide gevallen schriftelijk bericht van de commissie.

Stap 4. Definitieve inschrijving.

Is het kind toegelaten tot de Satellietgroep, dan vullen ouders het inschrijfformulier van de school in. Indien het kind niet toelaatbaar is wordt alle aangeleverde documentatie vernietigd. Wanneer ouders bezwaar willen maken tegen de beslissing van de toelatingscommissie wordt verwezen naar de klachtenregeling van de VCOG die te vinden is op de website van de VCOG.

Voor het maken van een afspraak neemt u telefonisch contact op met één van de locaties:

CBS AquaMarijn         050 – 2103434

IKC ‘t Kompas            050 – 5412289